Llegir poesia: una pàgina que «ja estava marcada»

Zoraida Burgos
Les meves lectures de poesia estan vinculades, molt estretament, amb les meves visites a la Biblioteca Mercè Rodoreda (és la més propera a casa i el seu fons especial està dedicat a la poesia).

Per aquest motiu –suposo– que quan aquest matí he agafat Convivència d’aigües, el llibre de Zoraida Burgos que aplega tota la poesia publicada –i alguns poemes inèdits– publicat per LaBreu Edicions, m'he trobat una pàgina que «ja estava marcada», i que m'ha portat al poema següent:

COMIAT

Recordaré el teu cos,
el pes del teu cos que he estimat tan tard però amb follia,
i moriré a poc a poc
enterbolint-se el meu cap pels mots que em negues.
Passaré en malson esfereïdor
les inútils mans buides pels llençols freds
i moriré a poc a poc
a la meva tan volguda abans soledat que m'aplana.
Recordaré el teu sexe dolç,
la tebiesa de les teves mans a cada tros de la meva pell
i moriré a poc a poc
de fam, de solitud, de la manca de tu, que em deixes.

[p. 55]


Afegeixo seguidament un altre poema (aquest cop de «collita pròpia») d'aquest volum exquisit, necessari:

Escric. O potser em reescric.
Llegeixo?
Les metàfores fustiguen els sentits
i la mà ressegueix, tossudament,
cal·ligrafies malmeses
o enceta un punt i a part per suturar la nit.

(Els llibres proliferen en obscena metàstasi.)


[p. 253]


Busqueu-los! A les millors llibreries o a les millors biblioteques... Aquests i tots els poemes de Zoraida Burgos els trobareu aquí:

Convivència d’aigües
Zoraida Burgos
Introducció d'Andreu Subirats i epíleg d'Albert Roig
Barcelona: LaBreu Edicions, novembre 2017

Comentaris

  1. I tant que llegírem la poesia de la poeta Zoraida Burgos.

    Aquests rellegint A dalt més alt de Carles Dachs
    i de moment fullejant Elegies de Quim Español, de qui no havia llegit res fins ara.

    Imma C.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Imma! Hi faré una ullada quan pugui...
      Bon any i bones lectures!
      SU

      Elimina
  2. Nice article as well as whole site.Thanks.

    ResponElimina
  3. Hola, et vull fer una proposta. No he trobat cap correu ni adreça per posar-me en contacte amb tu, així que t'ho notifico a través d'aquest comentari.

    Em dic Joan Aldavert i sóc escriptor. He estat llegint algunes crítiques de llibres del teu bloc i he pensat que potser t'interessaria fer-ne una crítica d'algun dels meus, ja que m'agradaria molt aconseguir nous lectors i la teva valoració més sincera. N'hi ha dos que penso que estarien bé. Un es diu "Amb ulls de nen. Entrevistes a la darrera generació que va viure la Guerra Civil a Catalunya", que és un recull d'entrevistes a avis de les quatre províncies catalanes que van viure la guerra i la postguerra. L'altre es diu "Hereus del demà", que són relats curts basats en les anècdotes que m'explicaven aquests avis. I si t'interessa més aviat un de periodístic, aquest any he tret un que es diu "Barça ou barzakh. Vivències en un centre d'acollida per a Menors Estrangerns No Acompanyats (MENA). Entrevistes sobre la immigració". Hi explico la meva experiència fent torns de nit en un macrocentre per a menors subsaharians, la relació amb els nois i després consta d'entrevistes a governs, ONGs, immigrats, policies, etc.

    Moltes gràcies i perdona si t'he molestat. Trabaràs segurament informació al Facebook de l'editorial Alda Talent. Si en vols saber més, pots per exemple obrir-me al meu Instagram @joanaldavert o al meu correu joanaldavert@gmail.com

    ResponElimina
  4. (...)
    i era l´aigua, i el somiar,
    i el mónera immens, i tot era possible.
    I la mirada horitzontal desconeixia els límits.
    I el temps era el.líptic i tenia dos eixos.

    Zoraida Burgos (Tortosa, 1933-)

    Bona rentrée!

    Imma C.


    ResponElimina




  5. Outstanding Stuff Dear, Keep it Up. Peoples Need To Visit this Blog.


    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Club de lectura: m'agrada

Revista Rosita

Club de lectura virtual de «Dies de memòria 1938-1940. Diari d’un mestre adolescent»